Helpt u in beweging

Bel ons vandaag
nog op 072 - 57 257 44

 

Graag willen we de workshop Mindfulness in onze praktijk onder de aandacht brengen!

Wat is Mindfulness?
Mindfulness verbetert je kwaliteit van leven.
Mindfulness betekent letterlijk aandachtigheid of oplettendheid. In de Mindfulness Training leer je met aandacht aanwezig te zijn in het huidige moment. Dat klinkt heel eenvoudig en vanzelfsprekend, in de praktijk blijkt dit toch behoorlijk lastig te zijn. Je bent zo gewend om bezig te zijn met het ene en ondertussen na te denken over van alles en nog wat. Je lijf doet het een en je geest is bezig met hele andere zaken. Zonder dat je het weet of wilt ben je bezig in je hoofd met problemen op te lossen, zorgen te maken, gebeurtenissen te herkauwen, lijstjes op te stellen, werk te organiseren, gesprekken te voeren enz. Dan ben je dus niet met je aandacht aanwezig, je handelt dan op je 'automatische piloot'.

Wanneer je op je 'automatische piloot' gaat, krijgt je hoofd geen moment rust. Zelfs als je rust wilt en tijd hebt om te ontspannen, maalt je hoofd maar door. Het lijkt wel of hij niet meer kan stoppen! Al die gedachten roepen ook gevoelens op en lichamelijke reacties, zonder dat je dat weet of wilt. Het kan best zijn dat je merkt dat je gespannen of moe bent, maar je begrijpt misschien niet waar dat vandaan komt. Misschien voel je je verdrietig of word je snel boos en pieker je je er suf over. Nog meer zaken om over na te denken. De spanning in je lijf, de onrust in je hoofd: je wordt er doodmoe van en je gaat maar door....


Mindfulness: van Doen naar Zijn
Door Mindfulness stap je uit je normale dagelijkse patronen en automatismen: je leert ernaar kijken. Je maakt pas op de plaats, even geen 'doen' maar 'zijn'. Je leert aanwezig te zijn bij alles wat zich in het huidige moment aandient: onrust, pijn, spanning, ontspanning, verdriet, boosheid, blijdschap enz. Door niet meteen in de actie te schieten, maar te blijven zitten, geef je jezelf de kans om je gedachten, je gevoelens en de sensaties in je lichaam beter te leren kennen. Door aandacht word je bewust van je automatismen, je ingesleten sporen, je herhaling van gedrag. Vanuit deze bewustwording kun je kiezen: in welke gedachte investeer je en welke laat je met rust. Je bent niet langer slaaf meer van je eigen denken, voelen en doen. Daarmee creëer je vrijheid, rust en ontspanning.

Liesbeth over mindfulness:
Door de jaren heen heb ik in vele vakgebieden van de fysiotherapie mogen werken.
Als algemeen fysiotherapeut, in de revalidatietherapie van een groot ziekenhuis, en later als oedeemfysiotherapeute in de gespecialiseerde praktijk.
En keer op keer kom ik uit op een , voor mij, heel boeiend stukje.

“Wat doe je als de dingen niet gaan zoals je had verwacht, en wat doe je met pijn en ongemak in je leven?”

Mindfulness kwam op mijn pad, en , nieuwsgierig van aard, ben ik zelf eerst de cursus gaan doen als deelnemer. Ik leerde mijn aandacht te focussen en te richten op het hier en nu . Het inzicht in mijn eigen denkprocessen waren zo verhelderend dat ik  al snel de vertaalslag naar de fysiotherapie praktijk wilde maken, om hiermee ook mijn patiënten te kunnen helpen.
De trainersopleiding bij See True was voor mij dan ook  een logisch vervolg.

Eenmaal toegepast in het werkveld op dit moment, namelijk de oncologische patiënten, bemerk ik de kracht van de methode en de kracht van het kunnen richten van je aandacht.  
Het zien van deze inzichten in denkprocessen bij andere mensen is prachtig om mee te maken en maakt mijn vak nog eens  intenser, het  geeft een mooie kleur aan mijn dagelijkse bezigheden als fysiotherapeut.

Klik HIER voor de folder mindfulness.